Δευτέρα, 11 Ιουλίου 2011

Πού ήταν όλοι αυτοί οι «Αγανακτισμένοι» τα περασμένα χρόνια;

Θέμα χρόνου αποτελεί η άρση της απαγόρευσης των πετρελαιοκίνητων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, ξεκαθαρίζει ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Γιώργος Παπακωνσταντίνου.
Με συνέντευξή του στα «ΝΕΑ» ο υπουργός διευκρινίζει ότι η κυβέρνηση αναζητά στρατηγικό επενδυτή για την πώληση του 17% της ΔΕΗ, όμως εναλλακτικά - όπως εξηγεί - μπορεί να πωληθούν μερίδια της επιχείρησης στις ίδιες της τις θυγατρικές. Παράλληλα, ο κ. Παπακωνσταντίνου επισημαίνει ότι στο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας σύντομα θα επιτραπεί η πρόσβαση στην παραγωγή λιγνίτη σε τρίτους. Σε ό,τι αφορά τα αυθαίρετα διασαφηνίζει πως δεν θα γίνουν «τακτοποιήσεις» σε ευαίσθητες περιοχές και ότι θα ισχύσει το «περιβαλλοντικό ισοδύναμο», όπως έγινε και με τους ημιυπαίθριους. Οσοι δεν ενταχθούν στις ρυθμίσεις θα έρθουν αντιμέτωποι με κατεδαφίσεις και αδυναμία μεταβίβασης των αυθαιρέτων τους.
Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου στη συνέντευξή του εκφράζει για πρώτη φορά τόσο έντονα την οργή του για τους «Αγανακτισμένους». Χαρακτηρίζει δείγμα φασισμού τους οργανωμένους προπηλακισμούς και μιλάει για εκτροχιασμό όταν αναφέρεται στις αυθόρμητες εκδηλώσεις των πολιτών. Διερωτάται μάλιστα με νόημα: «Πού ήταν όμως όλοι αυτοί οι "Αγανακτισμένοι" τα περασμένα χρόνια;».
Kύριε υπουργέ, στο τελευταίο Υπουργικό Συμβούλιο υπονοήσατε πως δεν θα πωληθεί το 17% της ΔΕΗ, αλλά ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο πώλησης επιμέρους μονάδων της επιχείρησης. Ποιες είναι οι προθέσεις σας;

Η διάθεση του 17% της ΔΕΗ είναι απόφαση της κυβέρνησης, η οποία δεν έχει αλλάξει. Ο χρονικός ορίζοντας είναι το 2012 και ο καλύτερος τρόπος είναι με την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή. Εναλλακτικά μπορούμε να δούμε και την πώληση μεριδίων στις θυγατρικές της ΔΕΗ. Ομως, πριν από αυτό, το βασικό ζητούμενο είναι η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας για περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες προς τους πολίτες, αλλά και επενδύσεις που αυξάνουν το εισόδημα και την τεχνογνωσία στη χώρα. Στο πλαίσιο αυτό θα συζητηθεί στη Βουλή, αυτή την εβδομάδα, ένα νομοσχέδιο που ενισχύει σημαντικά τον ρόλο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας και την προστασία των καταναλωτών, διαχωρίζει τις λειτουργίες τής μεταφοράς και της διανομής ηλεκτρισμού από τον κύριο κορμό της ΔΕΗ και προχωρά στον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό του ΔΕΣΦΑ (των υποδομών) από τη ΔΕΠΑ (την εμπορία) στην αγορά φυσικού αερίου ενόψει της διαδικασίας αποκρατικοποίησης. Επιπλέον προχωράμε - όπως είναι και υποχρέωσή μας στην Ε.Ε. - στην πρόσβαση στην παραγωγή λιγνίτη σε τρίτους χωρίς διακρίσεις ολοκληρώνοντας τις επόμενες εβδομάδες τις σχετικές διαπραγματεύσεις.
Είναι, λοιπόν, μια σειρά από βήματα που μας οδηγούν στους στόχους μας και τα οποία διασφαλίζουν ότι το κράτος διατηρεί ισχυρό εποπτικό ρόλο στην αγορά και κυρίαρχο λόγο στα κρίσιμα δίκτυα υποδομής της χώρας.
Σε πόσο καιρό από τη στιγμή που θα συσταθεί ο φορέας υδρογονανθράκων θα αρχίσουν γεωτρήσεις στο Ιόνιο και το Λιβυκό Πέλαγος;
Στο νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε από αυτή την εβδομάδα στη Βουλή γίνεται ένα πάρα πολύ σπουδαίο βήμα για την έρευνα και την εκμετάλλευση υδρογονανθράκων στη χώρα μας.
Είναι προφανές ότι δεν μπορώ να πω ακριβώς πόσο χρόνο θα χρειαστούν οι έρευνες για να μπορέσουν να αρχίσουν οι γεωτρήσεις. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι για πρώτη φορά θα υπάρξει ένας φορέας που θα μπορεί να εγγυηθεί πως η συζήτηση για την αναζήτηση υδρογονανθράκων γίνεται σε μια συνεκτική και επιστημονικά και θεσμικά άρτια βάση.
Από εκεί και πέρα η έναρξη των εργασιών θα μπορεί να αρχίσει αμέσως και εφόσον έχουν ληφθεί υπόψη όλες οι διασφαλίσεις για την προστασία του περιβάλλοντος.
Τι θα γίνει με τα πετρελαιοκίνητα; Θα αρθεί η απαγόρευση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη;
Εχουμε ανακοινώσει ότι θα εξετάσουμε την άρση της απαγόρευσης. Ηδη οι εισηγήσεις που δεχόμαστε δείχνουν ότι οι λόγοι που επέβαλλαν στο παρελθόν την απαγόρευση τεχνολογικά σήμερα δεν υφίστανται. Αρα, εφόσον έχουμε όλες τις αναλύσεις στα χέρια μας, θα προωθήσουμε το θέμα της άρσης της απαγόρευσης με το συναρμόδιο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Το θέμα της Κερατέας έχει κολλήσει;
Εχω δεχθεί σειρά εισηγήσεων με εναλλακτικές προτάσεις, τις οποίες και μελετώ. Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι το έργο είναι κρίσιμο για τη συνολική διαχείριση των απορριμμάτων και πρέπει να προχωρήσει. Ομως είμαι εξίσου σίγουρος πως μπορεί να προχωρήσει με τη συναίνεση και τη στήριξη της τοπικής κοινωνίας.
tanea.gr