Τα ΑΕΙ της χώρας μας αντιμετωπίζουν πολλά και δύσκολα προβλήματα.
Ενα από αυτά είναι οι αποφάσεις των υπουργών Παιδείας όλων των κυβερνήσεων να καθορίζουν εκείνοι τον αριθμό των εισακτέων -ο οποίος είναι πολύ μεγαλύτερος από εκείνον που έχουν προτείνει τα ιδρύματα- αλλά και τη βάση εισαγωγής σ' αυτά. Η σημερινή υπουργός, πιστή στην αντιεκπαιδευτική και μικροπολιτική αυτή τακτική, ακολούθησε τα βήματα των προκατόχων της και ανάμεσα στα λάθη που έχει κάνει μέχρι σήμερα, είναι και η κατάργηση της βάσης του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Η απόφαση της κατάργησης της βάσης του 10 (που είχε ληφθεί παλαιότερα και είχε καταργηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση), όπως και η διασπορά Τμημάτων των ιδρυμάτων αυτών ανά τη χώρα, είναι δύο από τους πολλούς λόγους στους οποίους οφείλεται η ......
υποβάθμιση των σπουδών στα ιδρύματα αυτά. Υποβάθμιση που έχει οδηγήσει στην απαξίωση των πτυχίων τους. Την απαξίωση αυτή δείχνει, ανάμεσα στ' άλλα, και η αλματώδης αύξηση των αιώνιων φοιτητών, εκείνων δηλαδή οι οποίοι, ενώ έχουν ολοκληρώσει τα εξάμηνα των σπουδών τους, δεν έχουν λάβει πτυχίο είτε διότι χρωστούν μικρό ή μεγάλο αριθμό μαθημάτων διαφόρων ετών είτε διότι εγκατέλειψαν τις σπουδές τους. Το φαινόμενο αυτό, μοναδικό πιστεύω στον κόσμο, είναι αναμφισβήτητα μία από τις πιο σοβαρές παθογένειες της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης και έλαβε εκρηκτικές διαστάσεις τα τελευταία 8 χρόνια, έτη στα οποία ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους και φοιτητές που μπήκαν στα ιδρύματα μέχρι το 2004 με βαθμό κάτω από τη βάση.
Με βάση τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδος (ΕΣΥΕ) θα εξετάσουμε στο άρθρο αυτό την αύξηση των αιώνιων φοιτητών στα ΑΕΙ της χώρας το ακαδημαϊκό έτος 2008/09 σε σχέση με το ακαδημαϊκό έτος 2000/01 και θα τους συγκρίνουμε με τους κανονικούς φοιτητές τα έτη αυτά.
Στην 1η στήλη του πρώτου μέρους του Πίνακα που ακολουθεί στο τέλος του κειμένου δίνεται ο αριθμός των αιώνιων φοιτητών και στη 2η των κανονικών φοιτητών στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης, τα λοιπά ΑΕΙ Αττικής (δηλαδή στα Πανεπιστήμια: Οικονομικό Αθηνών, Πειραιά, Πάντειο, Γεωπονικό και Χαροκόπειο, στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών) και στα ΑΕΙ της λοιπής χώρας (δηλαδή όλα τα υπόλοιπα) το ακαδημαϊκό έτος 2000/01. Στην 3η στήλη δίνεται ένας δείκτης σύγκρισης των ΑΕΙ της χώρας σε ό,τι αφορά τη σχέση των αιώνιων με τους κανονικούς φοιτητές (όταν ο δείκτης είναι πάνω από 100, οι αιώνιοι φοιτητές είναι περισσότεροι από τους κανονικούς και όταν είναι κάτω από 100, λιγότεροι). Στο δεύτερο μέρος του Πίνακα δίνονται τα ίδια στοιχεία για το ακαδημαϊκό έτος 2008/09.
Από τον Πίνακα αυτόν φαίνεται ότι το 2008/09, σε σχέση με το 2000/01:
- Στο σύνολο των ΑΕΙ, ενώ ο αριθμός των κανονικών φοιτητών αυξήθηκε ελάχιστα (μόλις 5,3%), ο αριθμός των αιώνιων φοιτητών αυξήθηκε με 12πλάσιο ρυθμό (64,9%) και ξεπέρασε τον αριθμό των κανονικών φοιτητών.
- Σε όλα τα ΑΕΙ ο αριθμός των αιώνιων φοιτητών αυξήθηκε. Η μεγαλύτερη αύξηση σημειώθηκε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και η μικρότερη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τα δύο αυτά μεγαλύτερα ΑΕΙ της χώρας συγκέντρωναν το 58,2% του συνόλου των αιώνιων φοιτητών και τα δύο ακαδημαϊκά έτη.
- Στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης ο αριθμός των κανονικών φοιτητών μειώθηκε, στα λοιπά Αττικής αυξήθηκε ελάχιστα και στα λοιπής χώρας κατά 31%.
- Το ακαδημαϊκό έτος 2000/01 ο αριθμός των αιώνιων φοιτητών ήταν μεγαλύτερος από εκείνον των κανονικών μόνο στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ το ακαδημαϊκό έτος 2008/09 αυτό ισχύει και για το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τα λοιπά Αττικής. Στα ΑΕΙ λοιπής χώρας οι αιώνιοι φοιτητές από λιγότερο από τους μισούς κανονικούς το έτος 2000/01, έφτασαν σχεδόν τα τρία τέταρτά τους το 2008/09.
Εκτός από τους δύο λόγους που προαναφέρθηκαν, η αλματώδης αύξηση των αιώνιων φοιτητών στα ΑΕΙ (ανάλογο πρόβλημα υπάρχει και στα ΤΕΙ) οφείλεται και σε πολλούς άλλους. Ανάμεσα σ' αυτούς είναι: η εισαγωγή φοιτητών σε Τμήματα τα οποία δεν τους ενδιαφέρουν, η μη τακτική παρακολούθηση των μαθημάτων από πολλούς, τα οικονομικά προβλήματα των οικογενειών ορισμένων από αυτούς, η αποχή από τα μαθήματα και οι καταλήψεις των ιδρυμάτων, τα προσωπικά προβλήματα ορισμένων φοιτητών, η ανεργία των πτυχιούχων ή ακόμα και εκείνων που έχουν διδακτορικό, οι χαμηλές αμοιβές (η γενιά των 700 ευρώ) κ.λπ.
Το πρόβλημα των αιώνιων φοιτητών, που γιγαντώθηκε τα τελευταία χρόνια, υπάρχει εδώ και πολλά χρόνια και αποτελεί αναμφισβήτητα μια πολύ βαθιά πληγή της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας. Μια πληγή με πολλές και σοβαρές επιπτώσεις: στους φοιτητές, πολλοί από τους οποίους δεν παίρνουν ποτέ πτυχία, στις οικογένειές τους, οι οποίες βλέπουν να πηγαίνουν χαμένοι κόποι και θυσίες τους, και φυσικά στη χώρα γενικότερα. Δυστυχώς, το στίγμα αυτό της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας, αντί να θεραπευτεί, θα επιδεινωθεί με τις αποφάσεις που έλαβε και λαμβάνει η σημερινή κυβέρνηση.
* Ο Μανόλης Γ. Δρεττάκης είναι πρώην: αντιπρόεδρος της Βουλής, υπουργός και καθηγητής της ΑΣΟΕΕ
ΠΙΝΑΚΑΣ
Αιώνιοι και κανονικοί φοιτητές στα ΑΕΙ της χώρας τα ακαδημαϊκά έτη 2000/01 και 2008/09
ΑΕΙ ΑΙΩΝΙΟΙ ΚΑΝΟΝΙΚΟΙ ΔΕΙΚΤΗΣ
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2000/01
Παν. Αθηνών 41.660 37.904 109,9
Παν. Θεσ/νίκης 27.230 37.418 72,8
Λοιπά Αττικής 23.977 33.429 71,7
Λοιπής χώρας 25.492 54.505 46,8
ΣΥΝΟΛΟ 118.359 163.256 72,5
ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ 2008/09
Παν. Αθηνών 60.796 32.335 188,0
Παν. Θεσ/νίκης 52.658 34.148 154,2
Λοιπά Αττικής 35.675 34.053 104,8
Λοιπής χώρας 46.023 71.346 64,5
ΣΥΝΟΛΟ 195.152 171.882 113,5
enet
1 σχόλια :
Δεν καταλαβαίνω γιατί δεν εφαρμόζουν το εξής απλό: όταν ένας φοιτητής δεν περνάει τουλάχιστο ένα μάθημα το χρόνο, ανεξάρτητα αν έχει συμπληρώσει τα έτη φοίτησης της σχολής ή όχι, να διαγράφεται αυτόματα. Εξαίρεση θα μπορούσε να αποτελέσει αν βρίσκεται στο στρατό. Αν δεν θέλουν να τον διαγράψουν υπάρχουν κι άλλοι τρόποι όπως μη χορήγηση φοιτητικής κάρτας ή ακόμα και υποχρεωτική καταβολή διδάκτρων.
Έχω βαρεθεί να ακούω για τους αιώνιους φοιτητές και να μη γίνεται τίποτα τόσα χρόνια. Τρόποι υπάρχουν, βούληση αμφιβάλλω.
Δημοσίευση σχολίου