Κυριακή 5 Απριλίου 2009

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ !Σκληρός εκβιασμός tour operators : επιδοτείστε τις πτήσεις μας !

Αυτά που διαδραματίζονται το τελευταίο διάστημα στις συζητήσεις μεταξύ κορυφαίων κυβερνητικών παραγόντων κρατών τουριστικών προορισμών και μεγάλων Tour Operators , σε τίποτε δεν θυμίζουν διπλωματία, τεχνικές marketing , brand name promotion , destination management, ή οτιδήποτε άλλο από τα βαρύγδουπα που ακούμε σε τουριστικά συνέδρια και σε υπουργικές συνεντεύξεις. Τα πράγματα είναι ωμά και απλά. Όπως ακριβώς είναι η γλώσσα του χρήματος. Πρόκειται για έναν αριθμό, έναν μαγικό αριθμό που θα ανοίξει τις τουριστικές αγορές. Εμείς θα σας αποκαλύψουμε πως ακριβώς έχουν τα γεγονότα, τι παιγνίδι παίχθηκες πίσω τη βιτρίνα των διεθνών τουριστικών εκθέσεων όσο οι συμμετέχοντες χόρευαν δημοτικούς χορούς, καντρίλιες και κέρναγαν περνό.
Μεγάλοι tour operators προκειμένου να διατηρήσουν τα δρομολόγια των charters προς τις χώρες προορισμών -και την Ελλάδα φυσικά-απαιτούν από τις Κυβερνήσεις επιδότηση των πτήσεων τους. Για την Ελλάδα , λένε οι πληροφορίες μας , το πακέτο ανέρχεται στα 10 εκατομμύρια ευρώ!! Μετά τους «εκβιασμούς» των ΤΟ προς τους ξενοδόχους και ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων για μειώσεις τιμών στο 15- 20% , ήρθε η ώρα να βάλουν χέρι και στο διαφημιστικό ταμείο των χωρών προορισμού επειδή δεν είναι διατεθειμένοι να διακινδυνέψουν μείωση κερδών λόγω της κρίσης και της ρευστότητας της τουριστικής αγοράς. Αποκαλύπτοντας το παρασκήνιο των πραγματικών διαπραγματεύσεων , αποδεικνύεται ότι ούτε εκθέσεις, ούτε διαφήμιση, ούτε έντυπα, ούτε εκπομπές και δημογραφικά ταξίδια παίζουν ,στην ουσία, κανένα ρόλο για την προσέλκυση τουριστών! Αποδεικνύεται ότι όλα αυτά δεν είναι τίποτε περισσότερο από τουριστικά πανηγύρια τύπου «σε δουλειά να βρισκόμαστε, ταξίδια να κάνουμε, χρήμα να κυκλοφορεί, να περνάμε καλά». Οι διαπραγματεύσεις γίνονται σε υπουργικά γραφεία και σουίτες 5αστερων ξενοδοχείων.
Σχεδόν τα πάντα στη διεθνή τουριστική αγορά κινούνται γύρω από τις επιθυμίες και τους στόχους των μεγάλων tour operators (λέγε με TUI) ! Όσο πιο σύντομα το συνειδητοποιήσουμε και αλλάξουμε ρότα, τόσο πιο γρήγορα θα βγούμε από το αδιέξοδο. Οσο αδύναμος είναι ένας προορισμός, όσο υστερεί στη προβολή και στο brand name του, τόσο ευάλωτος γίνεται στις διαθέσεις των ΤΟ. Ας δούμε όμως πως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση λίγες βδομάδες πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου 2009.
Στο παρασκήνιο των μεγάλων τουριστικών events (εκθέσεων) ανά την Ευρώπη, παίχτηκε σκληρό παιγνίδι μεταξύ των TO και των Υπουργών Τουρισμών των χωρών υποδοχής τουριστών. Κάθε χρόνο γίνεται αυτό. Κάθε χρόνο οι ΤΟ τσεπώνουν και κάποιο δωράκι από τις Κυβερνήσεις. Στην Ελλάδα αυτό το δωράκι στοίχιζε- μέχρι προ της κρίσης -200-250.000 ευρώ για κάθε μεγάλο ΤΟ. Εφέτος όμως , που τα πράγματα στη τουριστική αγορά είναι εξαιρετικά ρευστά, το μικρό δωράκι πρόκειται να γίνει ένα μεγάλο πακέτο με έξη μηδενικά.
Η φετινή σχιζοφρένεια της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς, εξ αιτίας :
* Της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης
* Της ανάπτυξη συστημάτων Online κρατήσεων που δίνουν την δυνατότητα στον τουρίστα να αναζητήσει μόνος το καλύτερο κατάλυμα με τη καλύτερη τιμή
* Της έλλειψης εμπιστοσύνης των τουριστών προς τους ΤΟ και τα πακέτα που προσφέρουν
* Της ανάπτυξη πτήσεων charters σχεδόν προς όλα τα αεροδρόμια του κόσμου που δίνουν την δυνατότητα μειωμένων εισιτηρίων και για μεμονωμένους τουρίστες
* Της μακράς αναμονής των τουριστών που ακόμα δεν κλείνουν κατάλυμα περιμένοντας μεγαλύτερες προσφορές, έχει κάνει τους ΤΟ να μην ξέρουν που πατάνε και που βρίσκονται. Πρόκειται για καταστάσεις που οι θεωρητικοί του τουρισμού τις περίμεναν την επόμενη 5ετία. Όμως λόγω της παγκόσμιας κρίσης εμφανίστηκαν τώρα. Και τώρα απαιτούνται λύσεις και λύσεις βέβαια δεν υπάρχουν.
Εφέτος οι ΤΟ ζουν έναν απίστευτο εφιάλτη: Διαπιστώνουν ότι τα πακέτα τους κινδυνεύουν να μείνουν στο ράφι - όχι μόνο εξ' αιτίας της κρίσης αλλά και γιατί ανεξαρτητοποιούνται «τα πρόβατα» -χάρης στο Internet - και δεν μπαίνουν στο μαντρί των κερδοφόρων «τουριστικών πακέτων» αφού το 30% των Αγγλων τουριστών το 2009 θα κλείσουν κατάλυμα μέσω internet. Δυστυχώς όμως η άλλη πλευρά, αυτή των τουριστικών προορισμών , δεν είναι έτοιμοι να αξιοποιήσει προς όφελός της την κατάσταση. Στους προορισμούς δεν έχουν δημιουργηθεί αυτόνομοι μηχανισμοί διακίνησης τουριστών και παραμένουν εξαρτημένοι από τους ΤΟ. Aπό αυτή την δύσκολη κατάσταση οι ΤΟ θέλουν να την περάσουν εντελώς ανώδυνα, εντελώς αναίμαχτα δια της απαίτησης των ... κρατικών επιδοτήσεων.
Ανταγωνιστικές με τη χώρα μας αγορές «τα' σκασαν» ήδη . Έδωσαν το μπαξίσι και δρέπουν τώρα τους καρπούς της υψηλής τουριστικής διπλωματίας τους. Θυμάστε προηγούμενο δημοσίευμα μας που αναφέραμε ότι η Τουρκία παρουσιάζει αύξηση κρατήσεων 19% και η Αίγυπτος 25%; Θέλετε την απάντηση στη σπαζοκεφαλιά;
Η Κύπρος, η Αίγυπτος και η Τουρκία έδωσαν ένα δωράκι 1.000- 3.500 ευρώ (ανάλογα τον αριθμό των επιβατών) σε κάθε άφιξη charter. Αυτό το ποσό αντιστοιχεί με τη απαλλαγή από τα τέλη αεροδρομίου. Ενώ η Κροατία θα δίνει επιδότηση 20 ευρώ για κάθε κεφάλι τουρίστα που θα προσγειώνεται στη χώρα με charter. Αυτή είναι η «υψηλή διπλωματία» και όχι τα κεράσματα με μαντολάτο στο Βερολίνο, στη Μόσχα ή στο Μιλάνο. Οι πέριξ της Ιερουσαλήμ κατοικούντες, είναι βέβαιοι ότι τις επόμενες ημέρες θα επέλθει συμφωνία και μεταξύ της ηγεσίας του Ελληνικού Υπ. Τουριστικής Ανάπτυξης και των μεγάλων ΤΟ. Θα αποδοθεί η «επιδότηση» και θα ανοίξουν οι ουρανοί για τα charters. Πως διαμορφώνεται η κατάσταση στη Κεφαλονιά:
Το 86% των τουριστών προέρχονται από τη Βρετανική αγορά, οπότε τα στοιχεία που θα αναφέρουμε στη συνέχεια θα αφορούν τη συγκεκριμένη αγορά προέλευσης τουριστών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2008 , προσγειώθηκαν στο αεροδρόμιο Κεφαλονιάς 714 αεροσκάφη προερχόμενα από το Ηνωμένο Βασίλειο και έφεραν 138.065 Βρετανούς τουρίστες.
Τα μέχρι σήμερα στοιχεία των αφίξεων αεροσκαφών charters στο αεροδρόμιο της Κεφαλονιάς , αποκαλύπτουν ότι δεν υπάρχουν σοβαρές ακυρώσεις, ότι μάλλον θα κινηθούμε στον ίδιο αριθμό αφίξεων charters. Από τις άλλες χώρες οι πτήσεις προς το νησί μας θα είναι σχεδόν όσες και το 2008. Είναι σημαντικό για το τουριστικό μέλλον του νησιού μας ότι διατηρείται ο ίδιος αριθμός αφίξεων αεροσκαφών και το 2009 , γιατί έτσι περιορίζεται η ζημιά για τα επόμενα τρία χρόνια. Μόλις το deal Κυβέρνησης - Τour operators ολοκληρωθεί , θα οριστικοποιηθούν και οι πτήσεις. Θεωρείται βέβαιο από τους γνωρίζοντες ότι το deal Ελλάδας με τους μεγάλους ΤΟ θα κλείσει τις επόμενες ημέρες , με μια αφαίμαξη από τον κρατικό προϋπολογισμό 10 εκατομμυρίων ευρώ που θα θεωρηθούν «διαφημιστική δαπάνη».
Και αφού ολοκληρωθεί το deal ενδιαφέρον θα έχει η αντίδραση του «κοπαδιού». Θα επιλέξουν οι τουρίστες τα τουριστικά πακέτα των ΤΟ ή θα λειτουργήσουν αυτόνομα επιλέγοντας από το internet προορισμούς και χρησιμοποιώντας τα charters μόνο για τη μεταφορά τους;
Τα στοιχεία της Βρετανικής αγοράς δείχνουν ότι οι Βρετανοί εφέτος Πάσχα θα κάνουν στη πατρίδα τους αφού τα Βρετανικά θέρετρα παρουσιάζουν αύξηση κρατήσεων μέχρι και 75% σε σχέση με το 2008 και 2007. Αυτό δείχνει ότι χιλιάδες Βρετανοί τουρίστες περνάνε σε μια νέα αντίληψη: Επιλογή τουριστικού προορισμού τη τελευταία στιγμή, περιμένοντας στη γωνία και με το «ποντίκι του υπολογιστή τους στο χέρι- για προσφορές και εκπτώσεις. Αν μη τι άλλο, αυτή τη σαιζόν δεν πρόκειται να πλήξουμε μιας που δεν θα ξέρουμε τι θα μας ξημερώσει την επόμενη ημέρα...
Οι ελπίδες μας στον... Άγιο!